Tuesday, October 25, 2011

Relevankah Pelaksanaan Hukum Hudud di Negara kita?


Demikian tajuk forum yang dianjurkan oleh Persatuan Mahasiswa Akademi Pengajian Islam UM pada 24 Oktober 2011 bertempat di DKU. Di hadapan hampir 500 pelajar yang memenuhi Dewan Kuliah Utama itu, saya dan Dr Maszlee Malik (UIA) mengupas pelbagai persoalan berkenaan hudud di negara ini.Perdebatan mengenai kesesuaian hudud di negara bermasyarakat majmuk seperti Malaysia, hanya muncul selepas PAS mengambil alih negeri Kelantan. Sehingga hari ini, perdebatan berkisar tentang beberapa perkara:
1. hudud vs perlembagaan
2. political will vs societal will
3. masyarakat majmuk dan konsep negara Islam
Saya akan jelaskan satu persatu nanti (to be continued)

3 comments:

wakman said...

Tahniah, minda umat Islam perlu ditajdidkan.tk

Unknown said...

Salam Dr, saya ada seorang sahabat yg sangat berminat dgn undang -undang islam, tapi di takut oleh rakan- rakannya yang non muslim. Beliau ajukan pertanyaan seperti di bawah bagaimana saya dapat terangkan dengan cara hikmah dan terbaik? Terima Kasih Dr..
Soalan:[1:03PM, 5/8/2014]Katalah ada org pecah masuk umah, kita berjaya tangkap dia, dan dlm pergelutan org tersebut tercedera(patah tangan)... Jadi kalau ikut hukum hudud yg pecah masuk umah tu memang bersalahkan?
[1:04PM, 5/8/2014]Macaman pulak dgn penghuni umah yg nenyebabkan kecedaraan ke atas org yg pecah masuk tadi, bersalah jugak ke...?

Hadie
diemat@hotmail.com

Unknown said...

Assalamualaikum wbk Dr,
Saya sedang membuat kajian mengenai hukuman alternatif dalam perundangan jenayah syariah di Malaysia. Saya berminat untuk menjadikan penulisan Dr sebagai rujukan saya.
Bagaimana saya boleh dapatkan artikel-artikel tersebut?